Wat is de werkomgeving van de toekomst?

Hoe denkt facilitair Nederland over de werkomgeving van de toekomst? Welke trends en ontwikkelingen voeren de boventoon? En hoe gaat de bezettingsgraad op kantoor zich ontwikkelen? HEYDAY Facility Management start met de Benchmark Facility Management 2021 om dit in kaart te brengen. Het onderzoek loopt twee weken, zodat de resultaten – na analyse – midden juli beschikbaar zijn.

In juni 2020 lanceerde HEYDAY de eerste Benchmark Facility Management. Het doel: elk jaar een relevant en actueel thema peilen in de facilitaire markt, zodat vakgenoten kunnen toetsen waar zij staan. In 2020 stond de impact van de coronacrisis op de facilitaire dienstverlening in Nederland centraal in het onderzoek. In de editie van 2021 gaat de aandacht opnieuw uit naar de impact van de coronapandemie, maar nu met oog op de werkomgeving van de toekomst.

Terugblik 2020
De eerste Benchmark Facility Management schetste een goed beeld van de getroffen maatregelen om een veilige werkomgeving te creëren in tijden van corona en liet zien voor welke uitdagingen organisaties kwamen te staan. Ook gaf het onderzoek een inkijkje naar de toekomst: hoe gaat corona het facilitaire vakgebied structureel veranderen?

Zo was de verwachting van een groot aantal respondenten dat de kantoorbezetting medio 2021 uit zou komen op 70% ten opzicht van de periode voor corona. Uit de trendanalyse kwam naar voren dat thema’s als gezondheid en welzijn, kostenmanagement, digitalisering en de inzet van technologie de trendlijst voor de komende tijd zou aanvoeren. Als het ging om kosten, voorzag bijna de helft van de respondenten geen grote wijziging in het budget.

Editie 2021
Een jaar later merkt HEYDAY de behoefte in de markt om te peilen hoe facilitair Nederland op dit moment naar de toekomst kijkt. Ten tijde van het eerste onderzoek was de verwachting van een tweede én zelfs derde lockdown niet duidelijk zichtbaar in de resultaten. In de tweede editie is naast terugkerende thema’s als trends en ontwikkelingen in de markt, de groei of krimp van facilitaire diensten en de bezettingsgraad van het kantoor aandacht voor onderwerpen als de werkomgeving van de toekomst, het gebruik van het kantoor en faciliteiten voor de thuiswerkplek.

Roland van Herk, Directeur Expert & Data Services bij HEYDAY: “Er wordt op dit moment veel onderzoek gedaan naar de impact van de coronapandemie op facilitaire dienstverlening en de werkomgeving van de toekomst, maar een facilitair professional beschikt nog niet over de mogelijkheid om zijn situatie te vergelijken en daarvan te leren. Als expert in de werkomgeving vinden wij het belangrijk dat het vakgebied zich blijft ontwikkelen, dus brengen wij daar met de Benchmark Facility Management 2021 verandering in.”