Renault Megane E-tech met noviteiten

Zoals elk zichzelf respecterend automerk innoveert Renault onophoudelijk. Diverse uitvindingen van het merk hebben de tand des tijds doorstaan en worden nog elke dag gebruikt. Voorbeelden zijn de versnellingsbak met een rechtstreekse verbinding met de aandrijfas (1899), het automatisch startsysteem dat aanzwengelen van de motor overbodig maakte (1909), de uitvinding van de ‘vijfde deur’ (1961), deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening (1983), keyless entry (2000) et cetera.

Ook met de nieuwe Renault Megane E-Tech electric, de eerste auto van een nieuwe generatie Renault-modellen, blijft Renault innoveren. Tijdens de ontwikkeling van het model en het platform werden meer dan 300 patenten aangevraagd! Uit deze innovaties hebben we er zeven geselecteerd die we u in de loop van deze zomer laten ontdekken. In dit derde artikel geeft Edouard Nègre, electrical motor design leader at the Renault Powertrain Design department van Renault, uitleg bij de motor van de Renault Megane E-Tech electric. Hij vertelt hoe de koperen spoelen van de rotor de milieu-impact van de auto beperken door geen gebruik te maken van zeldzame aardmetalen.

Als pionier op het gebied van elektrificatie gebruikt Renault zijn knowhow om elk jaar nieuwe innovaties voor elektrische auto’s uit te werken. Hoewel het compacter maken van de batterijen en het vergroten van het rijbereik een belangrijke plaats innemen in dit onderzoek en deze ontwikkeling, krijgt ook de elektromotor de nodige aandacht.

Renault heeft de elektromotor van A tot Z ontworpen. De productie en assemblage van het volledige actieve gedeelte (rotor, stator, vermogenselektronica, tandwielkast) gebeurt in de Manufacture de Cléon (Seine-Maritime) met minder materiaal en energie terwijl Research & Development geconcentreerd is in het Technocentre van Guyancourt (Yvelines).

We hebben een procedé met bewikkelde rotor zonder magneet uitgevonden. De magneet wordt vervangen door koper, een materiaal dat veel minder milieubelastend is. Dit gepatenteerde procedé maakt het bovendien mogelijk om de stroom in de rotor te moduleren om het elektriciteitsverbruik van de batterij te beperken, vooral bij hoge snelheden en op autosnelwegen ”, aldus Edouard Nègre, electrical motor design leader at the Renault Powertrain Design department van Renault.