Radboud UMC kiest maintenance van Econocom Managed Services

Voor het onderhoud van IT-hardware en andere apparatuur is een servicegarantie bij de fabrikant, na de eerste garantietermijn, niet altijd de beste oplossing. Fabrikanten verhogen dan vaak de servicetarieven of ze stoppen met het leveren van de services om de aanschaf van nieuwe modellen te boosten. Dan zoeken organisaties andere mogelijkheden om kosten te besparen op onderhoud. Het Radboud UMC, verbonden aan de Radboud Universiteit is er één van. Zij brengen sinds kort een deel van hun service en onderhoud bij Econocom Managed Services onder.

Grote organisaties zoals het Radboud hebben vaak enorme hoeveelheden apparatuur in gebruik waarvan de noodzaak voor acute service bij calamiteiten verschilt. Peter van Campen, verbonden aan de faculty of science bij het Radboud: “Uitval van een deel van onze apparatuur is niet meteen een probleem, vaak wordt dat opgevangen door andere apparaten. Maar als onze servers bijvoorbeeld platliggen, en werknemers en studenten niet bij hun bestanden kunnen, dan moet dat wel snel opgelost worden.”

Niet toe aan vervanging
Het afnemen van één kant-en-klaar servicepakket bij één partij is daarom niet optimaal, zegt hij. “Soms wil je dat er binnen vier uur, of wanneer dan ook, gerepareerd of vervangen wordt. Soms volstaat het om dit de volgende werkdag te doen. En in andere gevallen kunnen onze eigen IT-mensen het ook zelf oplossen.”

Het voordeel van Econocom Managed Services als third party maintenance partner vindt hij de expertise van het bedrijf in wat de fabrikant vaak als ‘oude’ apparatuur kwalificeert. Econocom managed services levert services en als het moet ook de bijbehorende onderdelen voor de Dell-servers van het Radboud, die ‘al’ tien jaar oud zijn. Van Campen: “En dat doen ze tegen dermate goede tarieven, dat nieuwe apparatuur kopen vooralsnog niet noodzakelijk is. Wij hadden bij het Radboud al apparatuur bij Econocom Managed Services in onderhoud, en we doen dat nu steeds meer.”

Zo lang mogelijke levensduur
Fabrikanten zijn gebaat bij een snelle omloop en afschrijving van apparatuur. Een kortere levensduur van apparaten betekent voor hen een directe verhoging van omzet. Ook is het op voorraad houden van ‘oudere’ onderdelen van modellen die niet meer in productie zijn voor hen onrendabel. Daarom bieden ze geen langer durende onderhoudsservice. En dat terwijl de kwaliteit van producten tegenwoordig hoger ligt dan vroeger. Voor servers staat een standaard afschrijftijd van vijf tot zeven jaar. Het Radboud UMC doet al tien jaar met dezelfde servers, en ziet de noodzaak van vernieuwde apparatuur voor de lower risk activiteiten waar deze servers voor worden ingezet, nog niet in.