OV-chipkaart na 30 jaar op de schop?

Vanaf april 2022 testen 300 studenten 3 maanden lang een nieuw reisproduct voor studenten. Niet de bekende OV-chipkaart, maar een flexibele reisapp waarmee zij zowel met de trein, tram, bus en metro, als deelscooters, -auto's en -fietsen kunnen reizen. Het initiatief wordt gelanceerd door studenten start-up Flytz en mobiliteitsapp Moves, in samenwerking met de Gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar.

Al 30 jaar reizen studenten met hetzelfde studentenreisproduct; een weekend- of weekabonnement, waarmee met de bus, tram, metro en trein gereisd kan worden. Tijd voor verandering, vinden Renske Wytzes, Daan Peeters en Joost Wilmink, (oud-)studenten en oprichters van start-up Flytz. Want het aanbod van mobiliteit in steden én de reisvoorkeuren van studenten veranderen. Deelfietsen en deelscooters zijn enorm populair en ook de Swapfiets wordt veelvuldig gebruikt. De oplossing is een Mobility-as-a-Service concept voor studenten: één centrale app waarmee de student op basis van een persoonlijk budget elke vorm van duurzame mobiliteit, zowel OV als deelvervoer, kan plannen, boeken, betalen en gebruiken. De aankomende drie maanden testen 300 studenten het nieuwe reisproduct.

Groene en leefbare steden
Het toevoegen van innovatieve mobiliteitsdiensten aan het studentenreisproduct heeft meerdere voordelen. Het draagt bijvoorbeeld bij aan groene en leefbare steden. “Verschillende onderzoeken van onder andere de TU Delft tonen aan dat hoe meer vervoerskeuzes er beschikbaar zijn, hoe minder snel iemand de auto pakt. Door studenten een product te geven dat beter aansluit op hun reisbehoefte, laat je ze kennis maken met alle voordelen die een breed mobiliteitsaanbod met zich meebrengt. Daardoor zou de aankoop van een auto na de studententijd wellicht uitgesteld kunnen worden” vertelt mede-oprichter Joost Wilmink. Wilmink gaat verder: “We onderzoeken de verandering in het reisgedrag en hoe de gebruikservaring van het studentenreisproduct verandert wanneer de student zelf gaat nadenken over hoe hij of zij het budget zo goed mogelijk kan besteden”.

In Nederland wordt er al op grote schaal geëxperimenteerd met Mobility-as-a-Service door middel van de door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgezette pilots. Een belangrijke gebruikersgroep kunnen 700.000 studenten zijn. Dit is een groep die open staat voor innovatie en het OV als primair vervoersmiddel gebruikt. Het blijkt dat studenten interesse hebben in dit soort onderzoeken. Voor de 300 beschikbare plekken in de pilot hebben zich maar liefst meer dan 4.000 geïnteresseerde studenten aangemeld. 

Van links naar rechts oprichters van Flytz Daan Peeters, Joost Wilmink en Renske WytzesVan links naar rechts oprichters van Flytz Daan Peeters, Joost Wilmink en WenskeWytzes