Onderzoek naar thuiswerken in TMT-sector: meer ondersteuning nodig

Thuiswerken is productief, maar werknemers maken zich zorgen. Ze missen carrièrekansen, ze missen mogelijkheden om hun vaardigheden te ontwikkelen, en ze missen sociale interactie. Zo bleek in ieder geval uit recent onderzoek van Workday en Yonder. Dit onderzoek, “The Employee Outlook: Understanding Employee Sentiment and Priorities Across Europe”, werd uitgevoerd in negen Europese landen onder ruim 17.000 werknemers en in verschillende sectoren – waaronder TMT (Tech, Media en Telecommunicatie).

Hoe hebben medewerkers in de TMT-sector het thuiswerken ervaren? Vandaag deelt Workday zijn specifieke bevindingen over deze sector, waaruit blijkt dat er naast veel pluspunten nog genoeg stappen te maken zijn.

Betere ondersteuning in thuiswerken nodig
68% van de Nederlandse respondenten uit de TMT-sector geeft aan dat ze thuis over alle nodige tools beschikken om hun werk te doen. Dat klinkt goed, maar daarmee loopt de Nederlandse TMT wel achter op het Europese gemiddelde (77%) én op andere sectoren in Nederland. De financiële sector scoort bijvoorbeeld 80% bij deze vraag. Daarnaast heeft slechts 22% training ontvangen over effectief thuiswerken, tegenover een Europees gemiddelde van 41%.

Door te investeren in training en tools, kunnen organisaties de productiviteit van hun thuiswerkers vergroten. Ondanks het gebrek aan training geeft 55% al wel aan thuis productiever te zijn dan op kantoor, dus een extra investering op dit vlak zal zijn vruchten afwerpen!

Management scoort goed bij personeel
Respondenten uit de TMT-sector zijn blij over de prestaties van hun management in het afgelopen jaar. 61% van de respondenten vond hun managers empathischer in 2020, en volgens 67% was het welzijn van medewerkers voor hen een prioriteit. Daarmee scoren managers in TMT beter dan die in bijvoorbeeld food en retail, waar de voornoemde scores op respectievelijk 53% en 55% blijven steken. Ook scoorde senior management in TMT goed in leiderschap: 60% van de respondenten vindt dat er goed richting is gegeven aan de organisatie, en 61% is goed omgesprongen met verandering (waar andere sectoren amper boven de 50% uitkwamen).