Forse toename laadpaalgebruik sinds pandemie

Sinds januari is fors meer gebruik gemaakt van de publieke laadpalen voor elektrische auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat de coronamaatregelen veel impact hebben gehad op het laadgedrag van elektrische rijders is niet verbazend. Wat opvalt is dat het laadpaalgebruik óók is toegenomen ten opzichte van de periode vóór corona. De stijgende trend is terug te zien in heel Nederland. De grootste toename in absolute volumes vinden we in Amsterdam en omgeving. Met 35% is de sterkste stijging in verbruik per laadpunt per dag te zien bij Vattenfalls snellaadpunten. 

Vattenfall ziet het laadverbruik op het eigen netwerk met bijna 45% toenemen in het eerste kwartaal van 2022 ten opzichte van de eerste drie maanden van 2021. En vergeleken met maart 2020 loopt die toename zelfs op tot 83%. De toename is te verklaren doordat Nederland in lockdown was en er minder verkeersbewegingen waren. De impact van covid is al te zien vanaf eind februari 2020, toen het virus voor het eerst rondging in Nederland. Het aantal geladen kilowattuur per laadpunt per dag is in 2020 en tijdens lockdowns vorig jaar gemiddeld 30% lager dan daarvoor. Bij de snelladers bij McDonalds werd nauwelijks meer geladen in coronatijd. Daar is de scherpste daling, van 90%, te zien tussen februari 2020 en april 2020.  
 
Maar ook kijkend naar het laadgedrag van vóór corona is de toename in laadverbruik aanzienlijk te noemen. “De toename is deels te verklaren doordat er simpelweg meer laadpalen bij zijn gekomen. Maar we zien een stijging in het verbruik van 20% tot 30% per laadpunt per dag ten opzichte van pre-covid. Dat betekent dat er als geheel meer wordt geladen. Bovendien is opvallend dat er per sessie 20% meer wordt geladen. Een verklaring hiervoor is onder andere de grotere accucapaciteit van de elektrische auto’s die op de markt zijn gekomen”, aldus Pieter van Ommeren, Directeur Vattenfall InCharge in Nederland. 
 
Pieter van Ommeren: “Het duurzaamheidsbewustzijn bij zowel consument als bedrijf, speelt een grote rol bij het verklaren van de toename in laadpaalverbruik. Een toenemend aantal consumenten kiest bewust voor een duurzamere elektrische auto en ook bedrijven zijn steeds actiever in het elektrificeren van hun wagenpark. Met de toename van het aanbod auto’s met een grotere actieradius zien we dat steeds meer mensen de overstap naar elektrisch maken.” Deze verklaring wordt ook gestaafd door recente registratiecijfers van Aumacon, die aantonen dat er voor het eerst meer hybride auto’s werden verkocht dan brandstofauto’s in de eerste vier maanden van 2022.  
 
Van Ommeren verwacht ook dat de hoge benzineprijzen van invloed zijn op het laadgebruik: “Elektrisch rijden is veel voordeliger dan rijden op benzine. Met de huidige hoge benzine- en stroomprijzen scheelt elektrisch rijden nog steeds meer dan de helft in de kosten.” Een rekenvoorbeeld: De gemiddelde elektrische auto heeft ongeveer 20 kilowattuur (kWh) nodig om 100 kilometer te rijden. Uitgaande van een energieprijs van 0,40 euro per kWh, kom je uit op een prijs van 8 euro voor die afstand. Voor 100 kilometer rijden met een benzineauto, ben je met de huidige brandstofprijs van ongeveer 2 euro zo’n 15 euro kwijt (bij 7,7l/ 100 km).  

Elektrisch rijden wint snel terrein. Naar verwachting zoeven er in 2030 ongeveer 1,9 miljoen elektrische personenauto’s over de weg in Nederland. Meer laadinfrastructuur is essentieel om al deze auto's van stroom te voorzien en draagt logischerwijs bij aan een stijgend laadpaalverbruik. Vattenfall alleen al heeft meer dan 4.500 laadpalen bijgeplaatst sinds begin 2020. In totaal zijn er ongeveer 40.000 laadpalen bijgekomen sinds begin 2020 (bron CBS).