Ford gebruikt big data voor probleemloze carrosserieproductie

Meer dan een eeuw nadat Ford pionierswerk verrichtte met het toepassen van de bewegende assemblagelijn, gebruikt het bedrijf nu big data om mogelijke storingen in machines te detecteren, voordat deze zich daadwerkelijk voordoen.

Defecte onderdelen die moeten worden gerepareerd of vervangen, kunnen voor vertraging in de productie zorgen. Daarom ontvangen ingenieurs van de carrosseriefabriek van Ford in Valencia – die samenwerken met robotica-experts van de plaatselijke universiteit, nu via een smartphone-app onmiddellijk een waarschuwing wanneer onderdelen langzamer gaan werken. Dit kan een indicatie zijn dat ze binnenkort defect kunnen raken.

Sinds het big datasysteem begin 2019 is geïntroduceerd, is er al meer dan één miljoen euro bespaard. Het systeem helpt de fabriek ook om tijdig te leveren, zodat klanten hun nieuwe Ford op tijd in ontvangst kunnen nemen.

Het idee ontstond bij Eduardo Garcia Magraner, manufacturing manager, Body and Stamping, bij de Ford fabriek in Valencia. Hij merkte dat als machines achteruitgaan, zij hun taken langzamer uitvoeren. Dit vormde de basis van een proefschrift en leidde tot de ontwikkeling van miniterms. Dit zijn sensoren die zijn geïntegreerd met machines om eventueel prestatieverlies te detecteren en die informatie rechtstreeks doorsturen naar de telefoons van ingenieurs.

Het Miniterms 4.0 project is het eerste in zijn soort in Ford fabrieken en werd ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van de robotica-afdeling van de Universidad CEU Cardenal Herrera (CEU UCH) in Valencia. Het project ontving financiering van het universitaire onderzoeksprogramma van Ford Motor Company en het team werkt samen met Ford Global Data Insights and Analytics om de gegevens beschikbaar te stellen aan Ford fabrieken overal ter wereld.