Bynco ziet onlineverkoop sterk groeien

Bynco startte in 2017 als eerste occasion-webshop in Nederland. Met meer dan 10.000 occasions en 140 aangesloten partners (leasemaatschappijen en autobedrijven) anno 2022 is Bynco voor kopers een niet meer weg te denken platform om hun volgende auto te vinden. Een nieuwe stap wordt nu gezet: bezoekers van de webshop nog intensiever begeleiden en helpen bij het vinden van de juiste auto die bij hun situatie en wensen past. Persoonlijk, interactief en ondersteuning tot aan de aflevering van de auto thuis en het terugnemen van een eventueel in te ruilen auto.

'Jaar op jaar zien we een verdubbeling van de verkopen en we hebben inmiddels duizenden auto's volledig online verkocht', vertelt CEO Jeroen Veldman van Bynco. 'Sinds we in 2019 ons platform openstelden voor derden – leasemaatschappijen en autobedrijven – om ons aanbod te vergroten, noteren we zelfs een groei van 125 procent van jaar op jaar. Het onlinekopen van een occasion groeit en ook de acceptatie neemt toe. We zien ook dat consumenten geen moeite hebben om ook een duurdere auto via de webshop aan te schaffen. Uit onze data blijkt dat de gemiddelde verkoopprijs is gestegen van 13.977 euro in 2020 naar 16.443 euro in 2021.'

24/7 geopend
Het succes van Bynco is voor een belangrijk deel te danken aan het gemak en de zekerheden. 'Onderscheiden doen we ons op het gebied van de service', vervolgt Veldman. 'We hebben een team experts dat klanten te woord staat en ze echt aan de juiste auto helpt. En dat is niet altijd de auto waarvoor klanten bij ons "binnenkomen". Kopen gebeurt in de onlineshowroom, die 24/7 open is – ook gewoon in de nacht. Het blijft leuk om wakker te worden en de eerste orders van de dag alweer te zien staan.' Inmiddels is het team Bynco-experts uitgegroeid naar 30 medewerkers en er staan nog diverse vacatures open.

Eerste match niet goed, geld terug
Kwaliteit staat van meet af aan hoog in het vaandel van Bynco, partners worden daar tegenwoordig ook echt op geselecteerd. Veldman: 'Alle auto's moeten uitgebreid en gedetailleerd gefotografeerd zijn. We vinden het positief om te zien dat steeds meer autobedrijven daar echt werk van maken. Daarnaast gaat het uiteraard om de kwaliteit. Om die te waarborgen, is elke auto vóór deze naar de klant gaat dubbel gecheckt: door onze partner én dus ook door Bynco. De occasions hoeven niet onberispelijk te zijn voordat ze in de webshop komen, ze moeten wel vooral eerlijk zijn beschreven en gefotografeerd.' Bynco was ook de eerste met een proefperiode voor de gekochte occasion en een niet goed, geld terug-garantie voor kopers. Met deze voorwaarden heeft Bynco vertrouwen gewonnen. Dat blijkt ook uit de reviews: 96 procent beveelt Bynco aan.

Begeleiding koper
Bynco is begonnen aan een nieuwe fase. Veldman: 'Om onze webshop onderscheidend te houden, hebben we de persoonlijke aandacht en assistentie opgeschaald. De online zoektocht naar een volgende auto moet maximaal ontspannend zijn voor de koper.' Bynco kiest voor een nieuwe insteek: de hulp bij de keuze gaat verder dan ooit, zelfs tot in detail in de vorm van advies over een auto met de juiste stoel voor mensen met rugklachten. De begeleiding is deskundig, van selectie en aanschaf tot aan de aflevering thuis. De koper ervaart volgens Veldman een customer journey die hem of haar echt op weg helpt.

Grootse campagne op radio, televisie en online
In een uitgebreide mediacampagne komt die nieuwe aanpak onder de aandacht. Vanaf deze week zijn er commercials van Bynco op alle grote radio- en televisiezenders, waarin kopers uit diverse doelgroepen de hoofdrol spelen. De kijker/luisteraar ziet, hoort en ervaart hoe deze kopers advies krijgen en worden geholpen. Tegelijkertijd is de campagne zichtbaar online en op sociale kanalen. Veldman: 'Het is onze grootste campagne ooit. Onlinekopen zal de komende jaren een grote vlucht nemen. Als eerste webshop van occasions in Nederland willen we onze leidende positie en de jaar op jaar verdubbeling van verkopen vasthouden', besluit Veldman.