Bosch toont sterke betrokkenheid in Nederland

Bosch sluit het boekjaar 2019 in Nederland af met een geconsolideerde omzet van 1,42 miljard euro, een sterke groei van 11,5 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De totale netto-omzet van Bosch in Nederland, inclusief niet-geconsolideerde verkoop aan andere Bosch-bedrijven, bedraagt 2,3 miljard euro, een stijging van 6,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

“Nederland is voor Bosch een belangrijke markt. Dankzij de goede prestaties van de bedrijfssectoren Energy and Building Technology en Consumer Goods kunnen we terugkijken op een positief resultaat in 2019,” zegt Patrick Incoletti, directeur Bosch Benelux. Als gevolg van de onzekerheden veroorzaakt door de wereldwijde coronapandemie, is Bosch voor het lopende boekjaar eerder gematigd: "Hoewel we door de huidige situatie ook in Nederland een uitdagend jaar verwachten, blijft Bosch een krachtig merk. We blijven daarom inzetten op de lokale markt en geloven in de potentie op de lange termijn”, aldus Incoletti.

In 2019 verhoogde Bosch zijn investeringen in Nederland met 18 procent tot 23 miljoen euro. “We investeren om bij te dragen aan de wereldwijde doelstelling van Bosch om eind 2020 klimaatneutraal te worden. Zo is er fors geïnvesteerd in de productievestigingen van Bosch Transmission Technology BV in Tilburg en van Bosch Rexroth BV in Boxtel. Ook de andere locaties en al onze medewerkers leveren de nodige inspanningen om dit doel eind dit jaar te kunnen bereiken”, zegt Incoletti.

Per 31 december 2019 werkten circa 3.250 medewerkers bij Bosch in Nederland. De daling van het aantal medewerkers is met name het gevolg van de verkoop van Robert Bosch Packaging Technology BV in Weert en Bosch Packaging Technology BV in Schiedam in 2019.

Bosch e-bike

Ontwikkeling in de verschillende Bosch-bedrijfssectoren
De bedrijfssector Mobility Solutions blijft een belangrijke speler op de Nederlandse markt. De divisie Automotive Aftermarket, die de aftermarket en de werkplaatsen voorziet van een compleet aanbod diagnose- en werkplaatsapparatuur en een breed assortiment onderdelen, boekte in 2019 opnieuw sterke resultaten. Ook de onafhankelijke garagenetwerken, Bosch Car Service met 425 leden en AutoCrew met 220 leden, blijven sterk presteren.

Bosch Mobility Solutions staat ook bekend om de commercialisering van advanced driver assistance systems (rijhulpsystemen of ADAS). Hoewel ADAS op steeds meer auto’s beschikbaar zijn, zijn veel chauffeurs onvoldoende bekend met het gebruik en de voordelen ervan. Bosch in Nederland sloot zich daarom aan bij de ADAS-Alliantie. Het doel van deze alliantie is het “verhogen van het veilig gebruik van ADAS door het bevorderen van doorontwikkeling, bekendheid en aanschaf” van deze systemen.

Ook de verkoop van Bosch eBike Systems blijft groeien. In 2019 werd in Nederland een recordaantal van 420.000 e-bikes verkocht, een stijging van 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 42 procent van alle in Nederland nieuw verkochte fietsen in 2019 zijn ebikes (bron: Nieuwsfiets.nu). E-bikes worden steeds vaker gebruikt voor het woonwerkverkeer.

Bosch Transmission Technology BV in Tilburg bereikte een nieuwe mijlpaal in 2019 met de productie van de 75 miljoenste duwband. De duwband voor CVT (continu variabele transmissie) is een succesvolle technologie voor verbrandingsmotoren en blijkt ook voor hybride en elektrische voertuigen een goede keuze te zijn. Bosch Transmission Technology heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in het energiezuiniger maken van het productieproces. Op het dak van het bedrijf zijn maar liefst 750 zonnepanelen geplaatst. Daarnaast leverden verschillende proceswijzigingen ook grote energiebesparingen en CO2-reductie op.

De bedrijfssector Industrial Technology bleef in 2019 op een vergelijkbaar omzetniveau als het voorgaande jaar. Bosch Rexroth is een belangrijke speler in de maritieme & offshore- en infrastructuursector. Het ontwikkelde een kant-en-klare totaaloplossing voor de nieuwe sleepboten van de Damen Shipyard Group. De oplossing bestaat uit de gehele hydraulische aandrijflijn, inclusief de bijhorende elektrische besturingstechniek voor de schakelkast. Bosch Rexroth leverde ook de zwaarste cilinder ooit geproduceerd voor ’s werelds grootste heischip. De cilinder zorgt naast stabiliteit ook voor een vlotte mobiliteit van de heitoren op het dek.

Bosch Rexroth blijft daarnaast met twee grote projecten de voorloper op het gebied van aandrijvingen en hydraulische systemen voor sluizen en bruggen. In de loop van 2019 installeerde het de aandrijfsystemen voor de schuifdeuren van de nieuwe zeesluis in IJmuiden, en een innovatief aandrijfconcept op basis van elektrische actuatoren in de scheepssluis in Eefde. Door beide sluizen kunnen nu meer en grotere schepen veilig en soepel door de kanalen varen en wordt bijgedragen aan betere vaaromstandigheden van de Noordzee naar Nederland en verder naar het Europese binnenland.

Nieuwe zeesluis Ijmuiden

De bedrijfssector Consumer Goods presteerde sterk in 2019. De divisie Bosch Power Tools introduceerde de compacte accukap- en verstekzaag BITURBO voor professionals. Deze zaag levert dankzij de krachtige ProCORE 18V-accu dezelfde prestaties als een verstekzaag met snoer. Eerder in het jaar ontving GlassVAC, de accu-ruitenreiniger van Bosch, de Red Dot Design Award voor Product Design 2019. Dremel is erin geslaagd om verder te groeien door aanhoudende investeringen in de digitale kanalen, om op die manier klanten beter te bereiken. Ook een focus op de behoeften van de gebruikers en een uitbreiding van het portfolio droegen bij aan de sterke resultaten van Dremel. Het lanceerde in 2019 met succes de Dremel Lite, een entry-level draadloze multitool met een betere ergonomie, gebaseerd op feedback van de gebruikers. Binnen het multitoolaanbod, werd het segment voor huishoudens aangevuld met de lancering van de krachtige multireiniger Dremel Versa.

BSH Huishoudapparaten BV boekte sterke resultaten dankzij het succes van de slimme huishoudapparaten. Op IFA 2019 stelde Bosch huishoudelijke apparaten voor waarin artificiële intelligentie wordt toegepast, waaronder een oven met sensoren, slimme en gebruiksvriendelijke wasmachines en drogers en een pollenfilter voor afzuigkappen. Naast slimme apparaten worden ook slimme diensten aangeboden. BlueMovement, een dienst waarbij voor een vast bedrag per maand de meest duurzame wasmachine, droger of koel-vriescombinaties gehuurd kan worden, verder uitgerold. De apparaten worden gratis bezorgd en gebruiksklaar gemaakt en oude worden teruggenomen en op een milieuvriendelijke en duurzame manier gerecycled.

Ook de bedrijfssector Energy and Building Technology kende een lichte stijging van de omzet. De divisie Bosch Building Technologies in Eindhoven ontwikkelt hoogwaardige beveiligings- en communicatieoplossingen. Het DICENTIS-conferentiesysteem bijvoorbeeld wordt steeds vaker geïnstalleerd in openbare en privé-vergaderruimtes. DICENTIS maakt deelnemen en stemmen op afstand mogelijk. In het licht van de coronapandemie zal dit systeem in de toekomst steeds belangrijker worden.

Als systeemintegrator biedt Bosch Energy and Building Solutions totaalconcepten voor veiligheid en beveiliging in bedrijvenzones, in winkelcentra en op luchthavens. Bosch Energy and Building Solutions is ook een actief lid van meldkamerplein.nl, een initiatief waarbij een aantal Nederlandse bedrijven, actief in meldkamers, kennis delen, innovatie versterken en op die manier het veiligheidsniveau van de samenleving verhogen. Begin 2020 verhuisde Bosch Energy and Building Solutions naar nieuwe, inspirerende kantoren in Nieuwegein.

Nefit Bosch is een van de leiders in de verkoop van warmtepompen in Nederland. In het najaar van 2019 lanceerde Nefit Bosch een succesvolle recyclingcampagne voor vervangende ketels. Consumenten die een oude ketel inruilen voor een duurzamere oplossing, zoals een warmtepomp of een zonneboiler, kregen een recyclingbonus die kon oplopen tot 375 euro. Met deze campagne wilde Nefit Bosch het belang van duurzame keuzes onderstrepen. De oude ketels werden ingezameld en tot 95 procent gerecycled. Nefit Bosch is ook betrokken bij de realisatie van het stadswarmtenet Amsterdam South Connection. Onder leiding van Vattenfall wordt een warmtenet aangelegd om de Nederlandse hoofdstad tegen 2040 vrij te maken van het gebruik van aardgas. Vier Bosch UT-HZ ketels vervullen de rol van back-up. Ze helpen bij extreme omstandigheden of bij onderhoudswerkzaamheden en garanderen de warmtelevering aan alle aangesloten huishoudens en bedrijven op het net wanneer de geleverde restwarmte onvoldoende blijkt te zijn.

Investeringen in klimaatneutraliteit in de Nederlandse Bosch-vestigingen
Bosch heeft in 2019 aanzienlijk geïnvesteerd in zijn Nederlandse vestigingen. De meeste investeringen gingen naar aanpassingen van bestaande gebouwen en het energieefficiënter maken van productielijnen. Eind 2020 zullen alle Bosch-locaties wereldwijd volledig klimaatneutraal zijn. Naast het compenseren van de CO2-uitstoot en het inkopen van groene stroom, zet Bosch in Nederland in op energie-efficiëntie en ‘new clean power’.

In Tilburg zijn 750 zonnepanelen op het dak geplaatst en is een energiezuinige snaarwasmachine in gebruik genomen. In Boxtel zijn technische aanpassingen gedaan aan ventilatie, verwarming, koeling en verlichting. Andere locaties upgraden momenteel ook hun faciliteiten om deze energiezuiniger te maken.

De PeopleCount

De krachten bundelen om de coronaviruspandemie te bestrijden
Bosch wil waar mogelijk bijdragen aan de inspanningen om de pandemie te bestrijden, bijvoorbeeld met de nieuwe ontwikkelde covid-19-sneltest en het Vivalyticanalysetoestel. Bosch wil in 2020 meer dan een miljoen sneltesten produceren en dit aantal volgend jaar nog verhogen tot drie miljoen. Daarnaast maakt Bosch in sommige regio's ook gezichtsmaskers en ontsmettingsmiddelen, die voornamelijk worden gebruikt ter bescherming van de eigen medewerkers.

In Nederland heeft de divisie Bosch Building Technologies de krachten gebundeld met Philips Professional Display Solutions. Samen ontwikkelden ze een oplossing voor het tellen van mensen om op die manier een veilige afstand te behouden in openbare gebouwen. De PeopleCount-oplossing maakt gebruikt van sensoren en is verbonden met een app op het display bij de ingang van het pand. Deze efficiënte oplossing helpt bij het volgen van het aantal klanten dat een openbare ruimte binnenkomt via een bepaalde ingang en deze verlaat via de uitgang. Het levert realtime-informatie aan het scherm voor communicatie met klantenwachtrijen en waarschuwt – via een eenvoudig verkeerslicht - wanneer het veilig is om binnen te gaan.

Bosch Groep: Vooruitzichten voor 2020 en een strategische koers op lange termijn

Als gevolg van de coronaviruspandemie verwacht Bosch dit jaar aanzienlijke uitdagingen voor de wereldeconomie. Om op zijn minst een evenwichtig resultaat te bereiken, is een uiterste inspanning nodig, zo kondigde de raad van bestuur van de Bosch Groep aan tijdens de jaarlijkse persconferentie in Duitsland.

Ondanks de uitdagingen van de huidige situatie handhaaft Bosch zijn strategische koers op lange termijn: de leverancier van technologie en diensten gaat door met het systematisch nastreven van ambitieuze klimaatdoelstellingen en de ontwikkeling van activiteiten die een uitbreiding van duurzame mobiliteit ondersteunen.

"Hoewel andere topics momenteel in de schijnwerpers staan, mogen we de toekomst van onze planeet niet uit het oog verliezen", aldus Bosch CEO Volkmar Denner. Bosch zal zijn wereldwijde klimaatdoelstellingen voor 2020 halen en alle 400 locaties wereldwijd klimaatneutraal maken. Bovendien heeft Bosch vooropgesteld om de upstream- en downstreamactiviteiten in de waardeketen zo klimaatneutraal mogelijk te maken - tegen 2030 zal de bijbehorende uitstoot (Scope 3) naar verwachting met 15 procent dalen. Bovendien wil het bedrijf de ervaring van meer dan 1.000 eigen energieefficiëntieprojecten bundelen in een nieuw adviesbureau, Bosch Climate Solutions genaamd. Omdat klimaatactie de structurele veranderingen in veel sectoren versnelt, wordt waterstof steeds belangrijker, zowel in de automobielindustrie als in bouwtechnologie. Bosch werkt daarom samen met partners aan mobiele en stationaire brandstofcellen. Wat betreft mobiliteit is het volgens Denner belangrijk een breed technologisch offensief uit te rollen dat zich niet beperkt tot een batterij-elektrisch pad naar duurzame mobiliteit, maar ook rekening houdt met efficiënte verbrandingsmotoren en vooral met hernieuwbare synthetische brandstoffen en brandstofcellen.