Dan maak je dat maar!

We leven in een informatiemaatschappij. Informatie en beleving zijn de toverwoorden van deze tijd. Spreadsheets, artikelen, posts, podcasts en video's vliegen ons om de oren. En zoveel zelfs dat we het liefste er per stuk zo weinig mogelijk tijd aan besteden; Tiktok ontleent zijn succes daaraan.
In vervlogen tijden vergaarden wij bij voorkeur goederen. Een algemene tendens is dat wij zo langzamerhand graag kiezen voor een hogere kwaliteit. We zijn er achter gekomen dat we daar gelukkiger van worden: niet zo veel mogelijk maar zo mooi en goed mogelijk. Dat heeft de industrie ook in de gaten, vergelijk de moderne auto maar eens met die van voorheen. En dat geldt voor veel producten: ze worden mooier, beter. Waar we in het verleden meerdere mobiele telefoons hadden of elk jaar wisselden, doen we nu veel langer met een heel mooi maar peperduur apparaat.

Column van Sander de Wolf

Met informatie zijn we nog niet zo ver. We willen veel, ook al hebben we er niet veel aan. Nog een nieuwsbrief, nog een tijdlijnje checken. Niet alleen de site van rtl, ook die van nu.nl en nos.nl even lezen. Google weet feilloos hoe dat werkt en kan de aandacht tijden vasthouden met verslavingstactieken.
Er wordt wel eens gezegd dat informatie het nieuwe goud is. Het kost weinig, is eenvoudig te kopiƫren en kan veel opleveren. Beter dan goederen, zou je zeggen. Die kunnen ook veel opleveren maar kosten ook meer om te maken.

Is informatie meer waard dan goederen? Dan vergeet je het meest waardevolle, het meest schaarse in een mensenleven: tijd. Als ik tegen mijn moeder zei dat ik ergens geen tijd voor had dan antwoordde ze steevast: dan maak je maar tijd! Inmiddels is gebleken dat zij dat ook niet kon. Tijd is eindig en onverbiddelijk.
In dat licht is het vooral raadzaam om alle gewoonten die we hebben ingebrand met betrekking tot goederen en informatie vooral toepassen op onze tijd: bewust en waardevol.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat het me niet meevalt om mijn tijd bewust en waardevol te besteden. Misschien moet ik mijn eigen column af en toe nog eens nalezen om mezelf ervan bewust te houden dat ik mijn tijd bewust en waardevol besteed. Lukt jou dat wel?

Neem je tijd.